רכב

פתרון יצירתי? לא תאמינו איפה היבואנית החליטה לאחסן את המכוניות

מה עומד מאחורי המראה יוצא הדופן בחניון הקניון? מאות רכבים חדשים, בלי לוחיות, חונים שם בשקט. מאחורי המחזה החריג מסתתר משבר עמוק בשוק הרכב 
מערכת ice | 
רכבים (צילום unsplash)
מראה יוצא דופן נגלה לעיני באי קניון רננים ברעננה: הקומות העליונות של החניון הפכו לאחרונה למגרש חניה ענק עבור מאות מכוניות דונגפנג בוקס חדשות, שטרם קיבלו רישוי.
מהלך זה, שדווח בכלכליסט, משקף את האתגרים ההולכים וגוברים של יבואני הרכב בישראל, הנאבקים למצוא פתרונות אחסון למלאים עצומים של רכבים בלתי מכורים.
התמונה בקניון רננים, על אף היותה לא שגרתית, אינה חריגה בנוף הנוכחי של ענף הרכב. יבואנים רבים נמצאים במרוץ קדחתני אחר שטחים פנויים להשכרה, במטרה להפחית את עלויות האחסון הגבוהות בנמלי ישראל. כיום, אלפי מכוניות חדשות מאוחסנות במגוון חניוני ענק ברחבי הארץ.
המצב המורכב נובע ממספר גורמים שהתכנסו לכדי סערה מושלמת בשוק הרכב. במהלך השנה האחרונה, יבואני רכב רבים הכריזו על קבלת זיכיונות יבוא חדשים, בעיקר מיצרנים סיניים. כחלק מההסכמים, נדרשו היבואנים הישראלים להתחייב לרכישת אלפי מכוניות מראש – לרוב בין 1,800 ל-3,000 יחידות – במטרה לחדור לשוק המקומי.
אולם, עם תחילת השנה הנוכחית חלה עלייה חדה במס הקנייה על מכוניות חשמליות, מ-35% ל-45%. יבואני הרכב, במאמץ למזער נזקים, מיהרו להכניס כמויות אדירות של כלי רכב לישראל במהלך חודש דצמבר, כדי שישוחררו ממכס לפי שיעור המס הישן. התקווה הייתה שיוכלו למכור אותם בינואר במחיר גבוה יותר, אך המציאות טפחה על פניהם.

הביקוש למכוניות חשמליות ירד באופן ניכר, בין היתר בשל הצפה של השוק במותגים סיניים חדשים ועליית מחירי הרישוי. התוצאה: יבואנים רבים מצאו עצמם "תקועים" עם אלפי מכוניות שאינן נמכרות. הם נאלצים לנקוט בצעדים דרסטיים, כמו מכירה עצמית של רכבים, יציאה במבצעי מכירות אגרסיביים, ו"דחיפה" של רכבים לסוחרים ולמגרשי "יד ראשונה אפס קילומטר".
לכך מתווספת בעיה לוגיסטית משמעותית: איום החות'ים בים האדום. בעוד שבעבר מסע ימי מהמזרח הרחוק לישראל ארך כחודש, כיום השיט מתבצע סביב אפריקה ודורש עצירות ביניים באירופה, מה שמכפיל את זמן השינוע לכחודשיים. כדי להבטיח את שחרור הרכבים ממכס בדצמבר לפי המס הישן, יבואני הרכב נאלצו להזמין אותם לייצור כבר בספטמבר-אוקטובר.
החוק הישראלי קובע כי יבואן אינו רשאי למכור רכב כ"יד ראשונה" אם חלפה למעלה משנה ממועד ייצורו. המשמעות היא שיבואני הרכב מחזיקים כעת במלאי עצום של כלי רכב, שבעוד כארבעה חודשים ייחשבו ל"יד שנייה", דבר שצפוי לפגוע משמעותית בערכם וביכולתם למכור אותם.
במקרה של דלק מוטורס, היבואנית הודיעה בנובמבר האחרון על רכישת זיכיון היבוא של דונגפנג ממטרו תמורת 110 מיליון שקל. עם זאת, העסקה לא כללה את שווי המלאי של מטרו, שהוערך ב-275 מיליון שקל וכלל אלפי מכוניות דונגפנג, בעיקר מדגם הבוקס החשמלי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה