תקשורת ומדיה

יאיר גולן ועוד 16 ח"כים מהקואליציה במתקפה נגד ליברמן

שבעה עשר חברי כנסת מהקואליציה במכתב ליו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי בדרישה לכינוס דחוף של מליאת הכנסת בשל "הפרת התחייבותם של שרי האוצר והחקלאות לקואליציה"
אביגדור ליברמן ועודד פורר (צילום פלאש 90)
שבעה עשר חברי כנסת מהקואליציה ביניהם סגן שרת הכלכלה ח"כ יאיר גולן וסגן שר הביטחון ח"כ אלון שוסטר כתבו היום (שלישי) מכתב דרישה לכינוס דחוף של מליאת הכנסת בשל "הפרת התחייבותם של שרי האוצר והחקלאות לקואליציה", לאחר שהפחיתו את המכסים על יבוא פירות וירקות. כל חברי הכנסת החתומים, ממפלגות המרכז והשמאל של הקואליציה: מפלגת העבודה, כחול לבן, מרצ ויש עתיד. 
במכתב עצמו כתבו כי: "לצערנו, דווקא בזמן משבר עולמי על רקע המלחמה באוקראינה שמוכיח את הצורך האסטרטגי של מדינת ישראל לתכנן לטווח הארוך את מדיניות ביטחון המזון שלה, בחרו שרי האוצר והחקלאות לחצות את הקווים האדומים של הנהוג בקואליציות השינוי שלנו, ולפעול באופן חד צדדי ולהיות האחראים הישירים לערעור יציבות של הקואליציה". 
עוד נכתב כי: "בעקבות חוסר התכנון והמחשבה ארוכת הטווח, אין ברפורמה הנוכחית שום הבטחה אמיתית להורדת יוקר המחייה, לצד פגיעה אנושה בחקלאות הישראלית, בשטחים ששומרים על הגבולות בעוטף עזה, בגליל ובגולן, וכאמור, מהווה איום משמעותי בביטחון המזון העתידי של כל אזרחי ישראל. פתיחת מכסים לייבוא ופתיחה מוסדרת של השוק לתחרות ראויה וחשובה ביותר, אך זאת אך ורק במקביל לחישוב נכון של כלל המרכיבים ברפורמה". 
 
נזכיר כי ליברמן חתם היום על צו להפחתה וביטול של מכסים על פירות וירקות שיכנס לתוקף באופן מידי. הצעדים האלה מתווספים לתוכנית שהוכרזה בחודש שעבר.
במסגרת הצעדים החדשים תיושם הרפורמה בחקלאות ויופחתו מכסים באופן מידי על פירות וירקות. במקביל יוגדל הסיוע לאזרחים עובדים תוך הכפלת התוספת למענק עבודה למשתכרי שכר נמוך ויינתן מענק סיוע לעסקים שנפגעו בגל האומיקרון וייבחנו צעדים להגברת התחרות בשוק המזון. הצעדים ממשיכים את מדיניות שר האוצר להוזלת סל הצריכה ולהגברת התחרות בישראל. 
שר האוצר, אביגדור ליברמן אמר: "אנחנו ממשיכים לפעול לטובת הגדלת ההכנסה הפנויה של אזרחי ישראל וצמצום ההוצאות. הרפורמה בחקלאות שיוצאת לדרך היום תוזיל את מחירי הפירות והירקות באופן משמעותי ותביא להורדה במחיר לאזרחים. זאת, תוך מענק חבילת תמיכה רחבה לחקלאים. גם את בעלי העסקים אנחנו לא שוכחים, נמשיך לסייע לעסקים שנפגעו מנגיף הקורונה ונעמוד לצידם בעת משבר".
הצעדים החדשים עליהם הוכרז היום להפחתת יוקר המחיה: ישום הרפורמה בחקלאות: הפחתת מכסים מידית על פירות וירקות. כחלק מהרפורמה בחקלאות שאושרה במסגרת תקציב המדינה, יבוטל באופן מידי המכס על מגוון פירות וירקות (אבוקדו, שום, אפונה, שעועית, תאנים, אננס, פירות יער, פטריות ועוד).
יתר המכסים על פירות וירקות טריים, קפואים ומשומרים, יופחתו באופן הדרגתי על פני 5 שנים כדי לשמור על החקלאות המקומית ולאפשר תקופת הסתגלות. הפחתת המכסים צפויה להגביר את רמת התחרות בענף ולהוזיל את מחירי הפירות והירקות בצורה משמעותית. סך החיסכון לצרכן הישראלי צפוי לעמוד על  כ-820 שקל בשנה לכל משק בית בהבשלה מלאה.
לצד הפחתת המכסים, הרפורמה כוללת חבילת תמיכה רחבה לענף החקלאות בעלות של כמה מאות מיליוני שקלים בשנה שכוללים תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי פר דונם מעובד, הרחבת הטבות מס באמצעות חוק עידוד השקעות הון, תמיכה בסימון תוצרת מקומית, הוזלת התשומות לחקלאי (חומרי הדברה וכו') והשקעה של מעל שני מיליארד שקלים עבור חדשנות והעלאת פריון בענף החקלאות. בנוסף, יינתנו מענקי השקעות וחדשנות לרכש ציוד ומכונות חדשניות, שיתופי פעולה עם סטארטאפים ועוד.
 
ליברמן הכריז היום על הגדלת הסיוע לאזרחים עובדים. התוספת הממוצעת תעמוד על 1,600 שקל בשנה לעובד (במקום 800 שקל בשנה) ויכול להגיע עד ל-3,400 שקל עבור אימהות חד הוריות לשלושה ילדים ומעלה. כ-300 אלף העובדים הזכאים למענק עבודה (מס הכנסה שלילי) יקבלו תוספת חד פעמית של 40% למענק עבור 2022 שהיא למעשה הכפלה של התוספת שעליה הוכרז במסגרת תכנית יוקר המחיה בחודש פברואר.
הביקורת על האוצר הנוגעת ל"מענקי אומיקרון" עשתה את שלה וליברמן הודיע על מענק משולב לעסקים שמחזורם עד 60 מיליון שקל - הכולל הוצאות קבועות לרבות הוצאות ארנונה. סכום המענק יעמוד על סכום של בין 3,000 ועד ל-600 אלף שקל לכל עסק. המענק, יינתן לעסקים שנפגעו בגל האומיקרון באופן שהוביל לירידה במחזור בהיקף של מעל ל-35% בחודשים ינואר-פברואר 2022 לעומת ינואר-פברואר 2019.
שוק המזון נמצא במוקד וליברמן הודיע על בחינת צעדים לצמצום הריכוזיות בשוק המזון, ביניהם: החמרת תנאים לרכישות, מיזוגים והסדרי הפצה של ספקי מזון גדולים, הגבלות על יבוא בלעדי, והטלת איסור על פגיעה בייבוא מקביל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה