40 under 40
2023
בחסות:
שותפויות - אדמונד דה רוטשילד

אייל שויקי

39, מנכ"ל בית הנשיא, נשוי+3

"החלום היה ותמיד יהיה, להיות גורם משפיע ובעל יכולת לעשות למען הפרט ולמען מדינת ישראל – בין  אם זה בחיים הציבוריים ובין אם במגזר במגזר הפרטי"

אייל שויקי הוא מהאנשים הקרובים ביותר לנשיא המדינה יצחק הרצוג, כשהאינטראקציה ההדוקה בין השניים מתפרסת על תקופה של 17 שנה. "ההיכרות בינינו התחילה כשהייתי בן 22, קצת אחרי שהשתחררתי מצה"ל", משחזר שויקי, "התפקיד הראשון שלי אצלו היה בכלל נהג. אמרתי לו כבר אז שזו עבודה זמנית בלבד ושאני לקראת לימודים באוניברסיטה, הוא מצידו הציע שאמשיך להתפתח לצידו. החלטתי לחטוף את ההזדמנות ועברתי למעשה כמעט כל תפקיד בצוות. במבט לאחור, אני כנראה היחיד שעשה את המסלול מנהג למנכ"ל בית הנשיא".

שויקי גדל בערד ובגיל 13 עבר יחד עם המשפחה למודיעין-מכבים-רעות, שם הוא מתגורר גם כיום. בספר המחזור בסיום בית הספר היסודי, נכתב עליו: "אוהב כדורגל ופוליטיקה", כשאת אהדתו הגדולה לבית"ר ירושלים (כשבעבר הוא אף ניהל בהתנדבות את האתר הרשמי של המועדון) מקפיד שויקי להשאיר מחוץ למערכת היחסים המקצועית עם הנשיא. "כדורגלן כבר לא אהיה, נשארתי עם הפוליטיקה", הוא צוחק.

המסע שעבר שויקי עם הרצוג כולל שורה של כובעים (ובהם בין היתר עוזר פרלמנטרי, דובר, יועץ, ראש מטה יו"ר האופוזיציה וראש מטה יו"ר הסוכנות היהודית) ותחנות בשדות הציבוריים והפוליטיים (משרד התיירות, משרד הרווחה והסוכנות היהודית). ב-2021, כשהרצוג נבחר לנשיא המדינה, בהצבעה שאושרה פה אחד בוועדת הכספים בכנסת, מונה גם שויקי למנכ"ל בית הנשיא – המנכ"ל הצעיר ביותר בתפקיד. לצד עיסוקו המקצועי, מקפיד שויקי ללוות בני נוער בסיכוי תחת עמותת "יש מצב", ולהעביר הרצאות לבני הדור הצעיר מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית.

"מגיל צעיר החלטתי לנתב את עצמי לעשייה ציבורית", מספר שויקי. "הרצח של יצחק רבין ז"ל השפיע עלי מאוד, וגרם לי להתעניין יותר ויותר בעולם הפוליטי-ציבורי. אני יכול לומר שאני מאוד מסופק ממסלול הקריירה שלי עד כה, ומודה מדי יום על היכולת להשפיע ולעשות דברים טובים למען החברה הישראלית כולה. מה הלאה? החלום היה ותמיד יהיה, להיות גורם משפיע ובעל יכולת לעשות למען הפרט ולמען מדינת ישראל – בין אם זה בחיים הציבוריים ובין אם במגזר הפרטי".

"2023 תפסה אותנו – כעם, כחברה, כמדינה, וגם כבית הנשיא – בכמה מהרגעים המורכבים והקשים בתולדותינו", מציין שויקי. "זו הייתה שנה שהתאפיינה בקיטוב ומשבר פנימי עמוק, והסתיימה כשאנחנו בשיאה של מלחמה קשה למיגור אויב מפלצתי, כשלמעלה ממאה מבנותינו ובנינו מוחזקים בשבי ועשרות אלפי ישראלים עקורים מבתיהם בצפון ובדרום. הרגעים הללו משקפים היטב את תפקידו הקריטי של בית הנשיא, כמוסד ממלכתי שמגלם את המדינה ואזרחיה: נותן תקווה, מאחד ומלכד".

"גם כשהאמון בין חלקי העם ובין העם לחלק ממוסדות המדינה הלך ופחת – בית הנשיא נותר מוסד שבו העם נותן אמון, ומצפה למוצא פיו של הנשיא ולמעשיו. בהתאם לכך", מוסיף שויקי, "בהובלת הנשיא יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, אנו פועלים ללא לאות לאחדות ולביסוס מחלוקת לשם שמים תוך כבוד הדדי. בימי המלחמה נחלצנו ואנו עודנו נחלצים לעזור לכל מי שנזקק לכך, הן בכל רחבי הארץ, והן במאמץ מדיני בינלאומי רחב היקף. משפחות שכולות, פצועים, משפחות חטופים ונעדרים, קהילות שנעקרו ועוד ועוד – אצל כולם היינו, לא רק בשביל להקשיב, אלא בכדי לעזור בכל דרך. 2023 הייתה שנה מאתגרת ביותר עבורנו בבית הנשיא, אבל היא גם הוכיחה כי העם הישראלי והרוח הישראלית יכולים לכל אתגר ואויב. יחד ננצח".

שותפיות - אדמונד דה רוטשילד

הכירו את הארגון שבונה את עתודת המנהיגות של ישראל

צילום: רמי זרנגר
40
under
forty
צילום: רמי זרנגר

הנבחרים