40 under 40
2023
בחסות:
שותפויות - אדמונד דה רוטשילד

מאיה ראכלין

25, עורכת ומגישת חדשות בתאגיד השידור הישראלי, בזוגיות

"מה שמנחה אותי, ובתקופה המורכבת הזו במיוחד, זה למצוא את הדרכים להעביר את החדשות בצורה זהירה ואחראית, להישאר מקור מידע אמין ובטוח"

בספטמבר 2022 רשמה מאיה רכלין היסטוריה מקומית, לפחות בכל מה שנוגע לגבולות הגזרה של תחום התקשורת – כשהפכה למגישת המהדורה המרכזית הצעירה ביותר בתולדות הטלוויזיה הישראלית. את אותה מהדורה מרכזית בתאגיד השידור הישראלי, הגישה ראכלין כשהיא בת 24 בלבד, ובכך עקפה את יונית לוי וגאולה אבן שקיבלו את המנדט בגיל 25.

ההישג הזה, היווה עוד פרק בהתפתחות המקצועית של ראכלין – עיתונאית, עורכת ומגישת חדשות – שנדרשה השנה לסקר מקרוב את אחת השנים הגועשות והקשות בתולדות מדינת ישראל. "לא תיארתי לעצמי שאמצא את עצמי מתמודדת בזירה התקשורתית עם אירועים חסרי תקדים בהיסטוריה של המדינה שלנו, כמו המהפכה המשפטית והטבח של ה-7 באוקטובר", היא מדגישה, "מה שמנחה אותי, ובתקופה המורכבת הזו במיוחד, זה למצוא את הדרכים להעביר את החדשות בצורה זהירה ואחראית, להישאר מקור מידע אמין ובטוח בשביל הצופים הישראלים". 

את טבילת האש הראשונה שלה בתקשורת בכלל ובאקטואליה בפרט, עשתה ראכלין, בתו של העיתונאי אלי ראכלין, כבר בגיל 10. "זה היה במהדורת החדשות לילדים 'חמש וחצי'", היא נזכרת. "לעבוד בחדשות היה החלום שלי כבר מגיל מאוד צעיר. לא חלמתי על תפקיד ספציפי, מה שמשך אותי לתחום זה האקשן, ההתרגשות כשאירוע גדול מתרחש".

לתאגיד הצטרפה ראכלין ב-2019, מיד אחרי השחרור מגלי צה"ל, שם לדבריה, "הכירה לראשונה את עולם התקשורת מקרוב". בתאגיד היא שימשה תחילה ככתבת חוץ ומגישת מבזקים, מה שהוביל להנחיית מהדורת חמש, ובהמשך גם למינוי יוקרתי כחלק מנבחרת המגישים של חדשות שישי, חדשות השבת וחדשות הערב. 

על אף הניסיון שכבר הספיקה לרכוש בגילה הצעיר, גם היא מודה שעבודתה במהלך המלחמה שונה מכל מה שהכירה. "הימים הללו עמוסים בסיפורים יוצאי דופן", היא מתארת. "אחד הסיפורים מהתקופה הזו שמלווה אותי במיוחד, הוא זה של סוהאיב ראזם, צעיר מוסלמי ממזרח ירושלים, שנרצח במסיבת הטבע ברעים".

"הצלחנו ליצור קשר עם אחיו, אעבד, שתיאר על רגעי האימה בשעה שמחבלי חמאס מצלצלים למשפחה מהטלפון של סוהאיב ומספרים שהוא נחטף. שמענו ממנו על הזלזול כשפנה לעזרה ממערכת הביטחון, ועל התגובות מצד אזרחים ישראלים, שטענו שמדובר במחבל וקראו למנוע את הלוויית אחיו. אעבד היה מתוסכל מההתעלמות התקשורתית ממותו של סוהאיב. הוא לא הסכים להתראיין מול מצלמה, אלא רק שנשדר את השיחה שערכנו איתו. פרסום השיחה עשה הרבה רעש – ובעקבותיו, הוא קיבל פניות רבות לסייע למשפחה, לצד תנחומים והשתתפות בצער על מות אחיו".

"ברור לי שכל זה לא היה קורה, אם לא היינו מציפים את הסיפור שלו בתוכניות שלנו וברשתות החברתיות של כאן חדשות", מחדדת ראכלין. "מבחינתי, זה בדיוק מסוג האייטמים שממחישים את חשיבותה של התקשורת".  

שותפיות - אדמונד דה רוטשילד

הכירו את הארגון שבונה את עתודת המנהיגות של ישראל

צילום: עדי אורנאי
40
under
forty
צילום: עדי אורנאי

הנבחרים