40 under 40
2023
בחסות:
שותפויות - אדמונד דה רוטשילד

מסאי דגו

37, מאמן מכבי חיפה, נשוי+3

"כבר בגיל 25, כשעוד הייתי שחקן פעיל, התחלתי להיערך ליום שאחרי הפרישה. אני מודה שלא האמנתי שקריירת האימון שלי תתחיל בגיל כה צעיר – אבל ידעתי שברגע שההזדמנות תגיע, אדע לקחת אותה"

אף שסומן כאחד משחקני העתיד של הכדורגל הישראלי, ושימש כקפטן נבחרות הנוער והנערים של ישראל, את תקרות הזכוכית הצליח מסאי דגו לשבור דווקא כמאמן. אחרי שהיה בן הקהילה האתיופית הראשון להדריך קבוצה בליגת העל, בקיץ רשם דגו עוד קפיצת מדרגה, כשמונה לתפקיד הנוצץ ביותר בכדורגל הישראלי – מאמן מכבי חיפה.

דגו נולד באתיופיה ועלה עם משפחתו לישראל בגיל 4 במבצע שלמה. אחיו הגדול, ברוך, כיכב במכבי והפועל תל אביב, ומסאי הצעיר אמור היה ללכת בעקבותיו. אלא שקריירת הבוגרים התקשתה להתרומם. אחרי פציעות וניתוחים, הוא נאלץ בגיל 27 לתלות את הנעליים.

"כבר בגיל 25, כשעוד הייתי שחקן פעיל, התחלתי להיערך ליום שאחרי הפרישה", מספר דגו. "הסיפתח היה בקורס מדריכים, ומשם המשכתי לקורס מאמנים. אני מודה שלא האמנתי שקריירת האימון שלי תתחיל בגיל כה צעיר – אבל ידעתי שברגע שההזדמנות תגיע, אדע לקחת אותה".

הפרישה הכפויה ממשחק לא הותירה לדגו מרחב תמרון גדול מדי. בשעות הבוקר המוקדמות הוא שימש כפקח ניקיון בבת ים, ובשעות אחר הצהריים אימן במחלקת הנוער של הפועל תל אביב. בין לבין, הוא צפה בסרטונים של פפ גוארדיולה ומאמני הצמרת האירופים, ואת הרשמים העביר למחברות שהכין.

במשפחת דגו מספרים שבאותם הימים מסאי ואשתו אודליה, סיכמו ביניהם על דיל: אם תוך מספר שנים קריירת האימון לא תתרומם, יתבצע מעבר לתחום אחר. היום, אפשר כבר לומר שדגו עשה את הבחירה הנכונה. "מגיל צעיר הבנתי שאין בחיים דרכי קיצור – רק עבודה קשה תוביל לתוצאות", הוא מסביר. "האמנתי בעצמי, ולא נתתי לשום דבר להסיט אותי מהדרך".

למכבי חיפה הצטרף דגו במאי 2022, כשמונה להוביל את קבוצת הנוער. אחרי שכבר אימן בשורה של קבוצת בוגרים – הפועל כפר סבא, הפועל אשקלון (בה גם הפך למאמן הראשון מהקהילה האתיופית בליגה הבכירה), הפועל פתח תקווה, הפועל קריית שמונה והפועל עכו – מעבר לקבוצת נוער נראה כמו צעד לאחור, אבל דגו לא התרגש. "חיפשתי פרויקט חדש ומאתגר", הוא משחזר. "הסביבה הקרובה לא התלהבה מזה שאחזור לאמן במחלקות נוער, אבל האינטואיציה הפנימית שלי הייתה מאוד חזקה. להגיע למועדון ענק כמו מכבי חיפה, זה לא דבר שקורה בכל יום. אמרתי לעצמי שאתחשל ובבוא היום אגיע לקבוצת הבוגרים".

המינוי, מסתבר, התרחש מהר מהצפוי – תוך עונה אחת בלבד. באביב שעבר, לאחר שברק בכר עבר לאמן בכוכב האדום בלגרד, נבחר דגו (שכבר הספיק להוביל את קבוצת הנוער לאליפות), כמחליפו. "אני מבין את אלו שהרימו גבוה ויודע להתנתק מרעשי הרקע", מציין דגו. "אני מרוכז רק ההצלחה של מכבי חיפה ועושה כל מה שאני יכול, כדי שהמועדון ימשיך להיות בטופ".

אחרי חצי שנה ראשונה בתפקיד, עוד מוקדם לנתח את הקדנציה של דגו בירוק. מה שכבר בטוח, זה הוא מהווה מודל לחיקוי עבור הדור הבא של המאמנים – ובמיוחד לאלו בני הקהילה האתיופית. "אני מקבל שיחות טלפון ממאמנים צעירים שאומרים לי שאני מקור להשראה, וברור שאני גאה להיות המאמן הראשון מהקהילה שמתברג לתפקיד כזה בכיר", מסכם דגו. "מה החלום? אני כבר נמצא בחלום, משום שאני מאמן את מכבי חיפה. היעד הוא כל הזמן להתקדם ולהתפתח, זה מה שמניע אותי".

שותפיות - אדמונד דה רוטשילד

הכירו את הארגון שבונה את עתודת המנהיגות של ישראל

צילום: ראובן כהן באדיבות מכבי חיפה
40
under
forty
צילום: ראובן כהן באדיבות מכבי חיפה

הנבחרים