40 under 40
2023
בחסות:
שותפויות - אדמונד דה רוטשילד

סגן אלוף א'

34, ראש ענף מחקר ופיתוח בחטיבת ההגנה בסייבר, אגף התקשוב, נשוי

"התמזל מזלי להיות בצמתים המרכזיים בהם התעצב והתעצם עולם ההגנה בסייבר בצה"ל. המשימה שלנו היא לייצר הגנה רחבה המותאמת לאויבים הקשים ביותר, ותוך ניצול כלל העוצמה של צה"ל ומדינת ישראל"

ממד הסייבר הוא חלק בלתי נפרד משדה הקרב המודרני. עובדה זו מקבלת משתנה תוקף במלחמת חרבות ברזל. "אויבנו מאתגרים אותנו ביתר שאת ומנסים לנצל את ממד הסייבר כדי לפגוע במרקם החיים במדינה ובחופש הפעולה הצבאי. תפקדינו הוא למנוע, לגלות ולסכל כל ניסיון כזה", מרחיב סגן אלוף א', ראש ענף מחקר ופיתוח בחטיבת ההגנה בסייבר באגף התקשוב בצה"ל. "מהחייל בשטח ועד לרמטכ"ל, חשוב שתשומת הלב שלהם תופנה אך ורק ללחימה. אסור שסייבר יטריד אותם ולו לרגע אחד".

"צריך להבין", מחדד סא"ל א'. "זירת הסייבר היא רחבה ודינמית, ומחייבת אותנו לפעול מסביב לשעון, הן בשטחינו והן ביעדים שונים מסביב לעולם. יש לנו את מיטב הטכנולוגיה, המודיעין, השותפויות – הלאומיות והבינלאומיות – ומעל הכל, את האנשים הנכונים למשימה המורכבת הזו".

"מתקפת הטרור הרצחנית של ה-7 באוקטובר חקוקה אצל כולנו. כל מפקד בצה"ל ולא משנה מה תפקידו, נושא איתו גם תחושה של כישלון", משתף סא"ל א'. "לצד זאת, בימים הללו, כשמדינת ישראל נמצאת במלחמה, אני וכל אנשי מערך ההגנה בסייבר מפוקסים בדבר אחד: לנצח. הגנה בכלל, והגנה בסייבר בפרט, זה עסק לקשוחים: קשה להצליח קל להיכשל, אבל זאת העבודה. כולנו נמשיך לעמוד על המשמר, במקצועיות ובאחריות".

זה שלוש שנים שסא"ל א' מוביל את פרויקט ג' הרגיש והיוקרתי: "מדובר במערכת ייחודית שהושקעו בה מאמצים אדירים. בלי לפרט יותר מדי, אני יכול לספר שהפרויקט הזה מבטא את תמצית התובנות בתחום ונמצא בתפר שבין עולמות הסייבר והדאטה". 

המלחמה, היא שיאה של שנה רצופת אירועים בסביבתו האישית והמקצועית של סא"ל א'. "מהצד האחד, ב-2023 רשמנו הישגים והצלחות מבצעיות חסרות תקדים בעולם ההגנה בסייבר. ביוני האחרון, פרויקט ג' זכה להוקרה ברמה הלאומית בדמות פרס ביטחון ישראל – הפרס הגבוה ביותר בעולם הטכנולוגי, שהוענק לראשונה למערכת הגנה בסייבר. הפרס ניתן לנו על תרומה משמעותית וייחודית לביטחון המדינה ועל פריצות דרך עולמיות בתחום. זו גאווה גדולה, שמגלמת עבודה קשה של מאות אנשים לאורך שנים רבות". 

"מהצד השני", ממשיך סא"ל א', "חווינו גם אירועים קשים. באוגוסט נפרדנו בדמעות מרס"ן אפרת שרם-זריהן ז"ל, חברה יקרה ושותפה להובלת הפרויקט, שנהרגה בתאונת דרכים. אפרת הייתה מחלוצות ומהמקימות של חטיבת ההגנה בסייבר. זכיתי לשרת לצידה והיא עדיין בלב שלי".

למערך ההגנה בסייבר הגיע סא"ל א' בראשית העשור שעבר ולאחר סיום מסלול בתוכנית תלפיות – תוכנית הדגל של מערך המחקר והפיתוח הביטחוני. "קסם לי להיות חלק מתחום חדש, שאין עוררין על החשיבות והמשמעות שלו", מתאר סא"ל א'. "התחלתי בצוות האדום המטכ"לי – יחידה קטנה ואיכותית, שתפקידה לדמות אויב בסייבר, לתקוף את הרשתות, המערכות והאמל"ח של הצבא כדי למצוא פערים, לתרגל את מערך ההגנה ולהיות שני צעדים לפני האויב. היינו גאים בכל פער שהתגלה ותוקן, למדנו לעומק את צה"ל על כלל מערכותיו, ואפילו הצלחנו ליהנות מהתהליך".

"ב-2016 הוקמה חטיבת ההגנה בסייבר, אירוע מכונן שסימל את קפיצת המדרגה שצה"ל כולו עבר", ממשיך סא"ל א'. "לבנה אחר לבנה בנינו את היסודות והטכנולוגיות שמרכיבות את תפיסת ההגנה בסייבר בצה"ל, ובשותפות אמיצה עם כלל זרועות הצבא. התמזל מזלי להיות בצמתים המרכזיים בהם התעצב והתעצם עולם ההגנה בסייבר בצה"ל. בכל זמן, ועכשיו במיוחד, המשימה שלנו היא לייצר הגנה רחבה המותאמת לאויבים הקשים ביותר, ותוך ניצול כלל העוצמה של צה"ל ומדינת ישראל".

שותפיות - אדמונד דה רוטשילד

הכירו את הארגון שבונה את עתודת המנהיגות של ישראל

צילום: דובר צהל
40
under
forty
צילום: דובר צהל

הנבחרים